Jumat, 20 April 2012

SEJARAH KLAN AL QADRIE DI PONTIANAK

Dalam Bahasa Indonesia

AL HABIB HUSIN BIN MUHAMMAD AL QADRIE
(Ayahnda Sulthan Syarif Abdurrahman Al Qadrie Pendiri Kota Pontianak)

Posted In: Manaqib_Habaib, Ulama, Waliyullah by Habib Rifqi Al Hamid

ISTANA QADARIAH PONTIANAK

Mengenai Habib Husein al-Qadri, tidaklah begitu sulit untuk menelusurinya karena riwayat tentang beliau terdapat dalam beberapa manuskrip yang khusus membicarakan biografinya. Tapi sangat disayangkan semua manuskrip yang telah ditemukan tidak jelas nama pengarangnya, yang disebut hanya nama penyalin. Semua manuskrip dalam bentuk tulisan Melayu/ Jawi. Nama lengkapnya, As-Saiyid/as-Syarif Husein bin al-Habib Ahmad/Muhammad bin al-Habib Husein bin al-Habib Muhammad al-Qadri, Jamalul Lail, Ba `Alawi, sampai nasabnya kepada Nabi Muhammad s.a.w. Silsilah beliau sampai kepada Rasulullah melalui perkahwinan Sayyidatina Fatimah dengan Syayyidina Ali k.w. Nama gelaran Al Habib Husin Al Qadrie ialah Tuan Besar Mempawah. Lahir di Tarim, Yaman pada tahun 1120 H/1708 M. Wafat di Sebukit Rama Mempawah, 1184 H/ 1771M pada usia 64 tahun. Beliau meninggalkan  negeri kelahirannya ketika usianya masih muda untuk menuntut ilmu pengetahuan bersama beberapa orang sahabatnya.

PENDIDIKAN, PENGEMBARAAN DAN SAHABAT

MASJID DJAMI' SULTHAN SYARIF ABDURRAHMAN ALQADRIE
Mengembara ke negeri Kulaindi dan tinggal di negeri itu selama empat tahun. Di Kulaindi beliau mempelajari kitab pada seorang ulama besar bernama Sayid Muhammad bin Shahib. Dalam waktu yang sama beliau juga belajar di Kalikut. Jadi sebentar beliau tinggal di Kulaindi dan sebentar tinggal di Kalikut. Habib Husein al-Qadri mengembara bersama empat sahabatnya, yaitu :  
  • Saiyid Abu Bakar al-`Aidrus, menetap di Aceh dan wafat di sana, Bergelar Tuan Besar Aceh. 
  •  Saiyid Umar as-Sagaf, tinggal di Siak dan mengajar Islam di Siak, juga wafat di Siak, Bergelar Tuan Besar Siak. 
  • Saiyid Muhammad bin Ahmad al-Qudsi yang tinggal di Terengganu dan mengajar Islam di Terengganu. Bergelar Datuk Marang. 
  • Saiyid Husein bin Ahmad al-Qadri (yang diriwayatkan ini)
Dari negeri Kulaindi Habib Husin AL Qadrie menuju Aceh, disana beliau tinggal selama satu tahun, menyebarkan agama Islam dan mengajar kitab. Selanjutnya perjalanan diteruskan ke Siak, Betawi dan Semarang. Saiyid Husein tinggal di Betawi selama tujuh bulan dan di Semarang selama dua tahun. Sewaktu di Semarang beliau mendapat sahabat baru, bernama Syeikh Salim bin Hambal. Pada suatu malam tatkala ia hendak makan, Al Habib Husin menunggu Syeikh Salim Hambal untuk bersama-sama makan malam namun tiada juga datang. Tiba-tiba ia bertemu Syeikh Salim Hambal di bawah sebuah perahu dalam lumpur. Habib Husein pun berteriak sampai empat kali memanggil Syeikh Salim Hambal. Syeikh Salim Hambal datang menemui Habib Husein berlumuran lumpur. Setelah itu bertanyalah Habib Husein, “Apakah yang kamu perbuat di situ?” Jawabnya: “Hamba sedang membaiki perahu.” Habib Husein bertanya pula, “Mengapa membaikinya malam hari begini?” Maka sahutnya, “Kerana siang hari, air penuh dan pada malam hari air kurang.” Kata Habib Husein lagi, “Jadi beginilah rupanya orang mencari dunia.” Jawabnya, “Ya, beginilah halnya.” Kata Habib Husein pula, “Jika demikian sukarnya orang mencari atau menuntut dunia, aku haramkan pada malam ini juga akan menuntut dunia kerana aku meninggalkan tanah Arab sebab aku hendak mencari yang lebih baik daripada nikmat akhirat.”
Habib Husein kembali ke rumah dengan menangis dan tidak mau makan. Keesokan harinya uang yang pernah diberi oleh Syeikh Salim Hambal kepadanya semuanya dikembalikannya. Syeikh Salim Hambal merasa heran, lalu diberinya nasihat supaya Habib Husein dapat menerima pemberian dan pertolongan modal daripadanya. Namun Habib Husein tidak juga mau menerimanya, karena Habib Husein masih tetap dengan pendiriannya, yang tidak menghendaki harta dunia, Syeikh Salim Hambal terpaksa mengalah. Syeikh Salim Hambal bersedia mengikuti pelayaran Habib Husein ke negeri Matan (Ketapang - Kalimantan Barat)

Setelah di Matan, Habib Husein dan Syeikh Salim Hambal menemui seorang keturunan saiyid juga, yang bernama Saiyid Hasyim al-Yahya, digelar orang sebagai Tuan Janggut Merah. Perawakan Saiyid Hasyim/ Tuan Janggut Merah menurut riwayat adalah seorang yang hebat, gagah dan berani. Ketika Saiyid Hasyim berjalan senantiasa bertongkat dan jarang sekali tongkatnya itu ditinggalkannya. Tongkatnya itu terbuat daripada besi dan berat. Sebab Saiyid Hasyim  memakai tongkat demikian itu karena ia tidak boleh sekali-kali melihat gambaran berbentuk manusia atau binatang, demikian juga di perahu atau di rumah atau pada segala perkakas, apabila beliau terpandang atau terlihat apa saja dalam bentuk gambar maka dipalu dan ditumbuknya dengan tongkat besi itu.

KEDUDUKAN DI MATAN

Setelah beberapa lama Habib Husein dan Syeikh Salim Hambal berada di Matan, pada suatu hari Sultan Matan menjemput mereka berdua dalam satu jamuan makan karena akan mengambil berkat kealiman Habib Husein itu. Selain kedua-duanya juga dijemput para pangeran, para Menteri negeri Matan, termasuk juga Saiyid Hasyim al-Yahya. Setelah para undangan hadir semuanya, maka dikeluarkanlah tempat sirih adat istiadat kerajaan lalu dibawa ke hadapan Saiyid Hasyim. Saiyid Hasyim al-Yahya melihat tempat sirih yang di dalamnya terdapat satu kacip besi buatan Bali. Pada kacip itu terdapat ukiran kepala ular. Saiyid Hasyim al-Yahya sangat marah. Diambilnya kacip itu lalu dipatah-patah dan ditumbuk-tumbuknya dengan tongkatnya. Kejadian itu terjadi di hadapan Sultan Matan dan para pembesarnya. Sultan Matan pun muram mukanya, baginda bersama menteri-menterinya hanya tunduk dan terdiam saja. Peristiwa itu mendapat perhatian Habib Husein al-Qadri. Kacip yang telah hancur tersebut itu diambilnya, dipicit-picit dan diusap-usap dengan air liurnya. Dengan kuasa Allah jua kacip itu pulih seperti sediakala. Setelah dilihat oleh Sultan Matan, sekalian pembesar kerajaan Matan dan Saiyid Hasyim al-Yahya sendiri akan peristiwa itu, sekaliannya gementar, segan, merasa takut kepada Habib Husein al-Qadri yang dikatakan mempunyai karamah itu.

Beberapa hari setelah peristiwa di majlis jamuan makan itu, Sultan Matan serta sekalian pembesarnya mengadakan musyawarah. Keputusan musyawarah bahawa Habib Husein dijadikan guru dalam negeri Matan. Sekalian hukum yang tertakluk kepada syariat Nabi Muhammad s.a.w. diserahkan kepada keputusan Habib Husein al-Qadri. Selain itu Sultan Matan mencarikan isteri untuk Habib Husein. Beliau dikawinkan dengan Nyai Tua. Dari perkahwinan itulah mereka memperoleh anak bernama Syarif Abdur Rahman al-Qadri yang kemudian dikenali sebagai Sultan Kerajaan Pontianak yang pertama. Semenjak itu Habib Husein al-Qadri dikasihi, dihormati dan dipelihara oleh Sultan Matan. Setelah sampai kira-kira dalam dua hingga tiga tahun tinggal di negeri Matan, datanglah suruhan Raja Mempawah dengan membawa sepucuk surat dan dua buah perahu akan menjemput Habib Husein untuk dibawa pindah ke Mempawah. Tetapi pada ketika itu Habib Husein masih suka tinggal di negeri Matan. Beliau belum bersedia pindah ke Mempawah. Kembalilah suruhan itu ke Mempawah. Yang menjadi Raja Mempawah ketika itu ialah Upu Daeng Menambon, digelar orang dengan Pangeran Tua. Pusat pemerintahannya berkedudukan di Sebukit Rama.

HABIB HUSEIN PINDAH KE MEMPAWAH

Negeri Matan dikunjungi pelaut-pelaut yang datang dari jauh dan dekat. Di antara ahli-ahli pelayaran, pelaut-pelaut yang ulung, yang datang dari negeri Bugis-Makasar ramai pula yang datang dari negeri-negeri lainnya. Salah seorang yang berasal dari Siantan, Nakhoda Muda Ahmad kerap berulang alik ke Matan. Pada suatu hari terjadi fitnah bahwa dia dituduh melakukan perbuatan maksiat, yang kurang patut, dengan seorang perempuan. Sultan Matan sangat murka, baginda hendak membunuh Nakhoda Muda Ahmad itu. Persoalan itu diserahkan kepada Habib Husein untuk memutuskan hukumannya. Diputuskan oleh Habib Husein dengan hukum syariah bahawa Nakhoda Muda Ahmad lepas daripada hukuman bunuh. Hukuman yang dikenakan kepadanya hanyalah disuruh oleh Habib Husein bertaubat meminta ampun kepada Allah serta membawa sedikit uang denda supaya diserahkan kepada Sultan Matan. Sultan Matan menerima keputusan Habib Husein. Nakhoda Muda Ahmad pun berangkat serta disuruh pergi oleh Sultan Matan dengan dua buah sampan yang berisi segala perbekalan makanan. Setelah sampai di Kuala, Nakhoda Muda Ahmad dipukuli oleh orang yang mengantar karena diperintah oleh Sultan Matan. Nakhoda Muda Ahmad dibunuh secara zalim di Muara Kayang. Peristiwa itu akhirnya diketahui juga oleh Habib Husein al-Qadri. Karena peristiwa itulah Habib Husein al-Qadri mengirim surat kepada Upu Daeng Menambon di Mempawah yang menyatakan bahawa beliau bersedia pindah ke Mempawah.

Tarikh Habib Husein al-Qadri pindah dari Matan ke Mempawah, tinggal di Kampung Galah Herang  pada 8 Muharam 1160 H/20 Januari 1747 M. Setelah Habib Husein al-Qadri tinggal di tempat itu ramailah orang datang dari pelbagai penjuru, termasuk dari Sintang dan Sanggau, yang menggunakan perahu dinamakan `bandung’ menurut istilah khas bahasa Kalimantan Barat. Selain kepentingan perniagaan mereka menyempatkan diri mengambil berkat daripada Habib Husein al-Qadri, seorang ulama besar, Wali Allah yang banyak karamah. Beliau disegani karena selain seorang ulama besar beliau adalah keturunan Nabi Muhammad s.a.w. Dalam tempoh yang singkat negeri tempat Habib Husein itu menjadi satu negeri yang berkembang pesat sehingga lebih ramai dari pusat kerajaan Mempawah, tempat tinggal Upu Daeng Menambon/Pangeran Tua di Sebukit Rama. Manakala Upu Daeng Menambon mangkat puteranya bernama Gusti Jamiril menjadi anak angkat Habib Husein al-Qadri. Dibawanya tinggal bersama di Galah Herang/ Mempawah lalu dinobatkan sebagai pengganti orang tuanya pada tahun 1166 H/1752 M. Setelah dinobatkan, diberi digelar dengan nama Penembahan Adiwijaya Kesuma.

Karena kemasyhuran nama Habib Husein al-Qadri/Tuan Besar Mempawah itu tersebar luas hingga hampir semua tempat di Asia Tenggara. Pada satu ketika Sultan Palembang mengutus Saiyid Alwi bin Muhammad bin Syihab dengan dua buah perahu untuk menjemput Habib Husein al-Qadri/Tuan Besar Mempawah datang ke negeri Palembang karena Sultan Palembang itu ingin sekali hendak bertemu dengan beliau. Habib Husein al-Qadri/Tuan Besar Mempawah tidak bersedia pergi ke Palembang dengan alasan beliau sudah tua.

WAFAT

Dalam semua versi manuskrip Hikayat Habib Husein al-Qadri dan sejarah lainnya tercatat, beliau wafat pada pukul 2.00 petang, 2 Zulhijjah 1184 H/ 19 Mar 1771 pada usia 64 tahun. Wasiat lisannya ketika akan wafat bahwa yang layak menjadi Mufti Mempawah ialah ulama yang berasal dari Patani tinggal di Kampung Tanjung Mempawah, bernama Syeikh Ali bin Faqih al-Fathani.


In English


AL HABIB HUSIN BIN MUHAMMAD AL QADRIE

Posted In: Manaqib_Habaib, Moslem scholar, Waliyullah By Habib Rifqi Al Hamid

Concerning Habib Husein al-Qadri, do not too difficult to make investigation, because it is true there are some special manuscript discuss its biography. Although however all manuscript which have been met is ill defined is name of its author, so-called only name of copyist. All manuscript in the form of Malay article / jawi. Name wholy, As-Saiyid/as-Syarif Husein bin al-Habib Ahmad/Muhammad bin al-Habib Husein bin al-Habib Muhammad al-Qadri, Jamalul Lail, Ba `Alawi, until its lineage to Prophet of Muhammad s.a.w passing marriage of Saidatina Fatimah with Saidina Ali k.w. Saidatina Fatimah with Saidina Ali k.w. Its name of him is Overlord of Mempawah. Born in Tarim, Yaman in the year 1120 H / 1708 M. Pass awaying in Hill of Rama Mempawah, 1184 H/ 1771M. when have age to 64 year. In age which still is young of he leave its birth country to study knowledge with some its friend people.

EDUCATION, ADVENTURE AND FRIEND

Wandering to country of Kulaindi and live in that country during four year. In Kulaindi he is study books to a so called big moslem scholar of Sayid Muhammad Bin Shahib. In the same during he also learn in Kalikut. Become just he live in Kulaindi and just live in Kalikut. Habib Husein al-Qadri of is included in four friend. They are, Sayyid Abu Bakar al-`Aidrus, remain to in Aceh and pass away over there. Performed as Overlord of Aceh. Both, Sayyid Umar as-Sagaf, live in Siak and teach Islam in Siak, also pass away in Siak. Performed as Overlord of Siak. Third, Sayyid Muhammad Ahmad al-Qudsi bin who live in Terengganu and teach Islam at Terengganu. Performed as Grandfather of Marang. Fourth, Sayyid Husein Bin Ahmad al-Qadri ( which this is history).

Hence Habib Husein even also leave from country of Kulaindi go to Aceh. He is remain in Aceh during one year, disseminating Islam and teach holy book. Hereinafter journey distribute to Siak, Betawi and of Semarang. Sayyid Husein live in Betawi during seven months and in Semarang during two year. When He is stay at Semarang get new friend, so called of Syeikh Salim Bin Hambal. One night at the time he will eat, the waiting of that Syeikh Salim Hambal is no also come. Sudden he meet Syeikh Salim Hambal under a boat in mud. Habib Husein even also scream until four times call Syeikh Salim Hambal. Syeikh Salim Hambal come meeting Habib Husein besaptteredly mud. Afterwards inquire Habib Husein, " What are you make  there?" He is answer : " I’m repairing boat." Habib Husein inquire also, " Why repairing nighttime like this?" Hence shouting him, " Because Daytime full of water, and at nocturnal irrigate less." Say Habib Husein again, " Become like this seemingly people look for world." His answered, " Yes, like this the things of." Say Habib Husein also, " Difficult if it does people him look for or claim world, I illicit tonight also will claim world because I leave Arab land;ground because I will look for which better than enjoy eternity."

Habib Husein return to house by buckets of tears and do not will eat. its Tomorrow of day, money which have been given by Syeikh Salim Hambal to it altogether returning of. Syeikh Salim Hambal surprise, then giving of advice so that receptive Habib Husein giving and help of capital. But Habib Husein does not be receptive also him. Habib Husein still with its founding, which does not want world estae, Syeikh Salim Hambal back down. Syeikh Salim Hambal ready to follow sailorship of Habib Husein to country of Matan.

Reach in Matan, Habib Husein and of Syeikh Salim Hambal meet a clan of Sayyid also, the name is Sayyid Hasyim al-Yahya, performed by people as Mr. Red Beard. Characterization Of Sayyid Hasyim/ Mr. Red Beard history He is a super., strong and brave. If Saiyid Hasyim walk ever walk stick and is very rare its stick leaving of. Its stick made than weight and iron. Because that Sayyid Hasyim wear stick that way that because he may not see picture in form of human being or animal, and so do in boat or at home or at all tool, if he see any kind of in the form of picture hence hammer and boxing of with that iron stick.

POSITION IN MATAN
After some time of Habib Husein and of Syeikh Salim Hambal reside in Matan, at one particular day Sultan day of Matan fetch the two in one repast of because will take blessing piety of that Habib Husein. Besides the two also fetched  all prince, so all of Country Minister of Matan, including also Sayyid Hasyim al-Yahya. After all guest attend, then released place of sirih monarchic mores then brought to fore part of Saiyid Hasyim. Sayyid Hasyim al-Yahya see place of sirih which in it there are one iron kacip (scissors used primarily for cutting areca nut) made in Bali. At that kacip (scissors used primarily for cutting areca nut) there are engraving lead snake. Sayyid Hasyim al-Yahya very angry. The taking of that kacip (scissors used primarily for cutting areca nut) then in broken with its stick. That occurence go into effect before Sultan of Matan and all magnifier. Sultan of Matan dismal even also its face, Sultan with her ministers only bowing and kept quiet it. That event get attention of Habib Husein al-Qadri. Kacip that fall to pieces taking of, crushed and  sweeped. with its saliva. With Allah power also that convalesce kacip (scissors used primarily for cutting areca nut) like former. After seen by Sultan of Matan, all monarchic magnifier of Matan and Sayyid Hasyim al-Yahya that occurence., all of him of tremble, reluctant, felt to fear. to told Habib Husein al-Qadri have supernatural qualities.

Few days after event in that repast majlis, Sultan of Matan all and also its magnifier perform meeting. Decision of meeting that Habib Husein made teacher in country of Matan. All law steming from precept Prophet of Muhammad s.a.w, delivered to decision of Habib Husein al-Qadri. Sultan of Matan look for wife for the Habib of Husein, and He married with Old Nyai. Through the marriage fruit obtain get so called child of Syarif Abdur Rahman al-Qadri which is later; then well known as first kingdom of Sultan Pontianak. After the time, Habib Husein al-Qadri loved, to be respected and looked after by Sultan of Matan. About two till three year live in country of Matan, come King courier of Mempawah by bringing a letter and two boat will fetch Habib Husein to be brought to move to Mempawah.  But at that moment Habib Husein still like to live in country of Matan, He is not yet will move to Mempawah. Return that courier to Mempawah. Becoming King of Mempawah at the time is Upu Daeng Menambon, performed by people with Old Prince.  Center of Governance domicile in Hill of Rama.

HABIB HUSEIN MOVE TO MEMPAWAH

Country of Matan visited seamans from a distance and near by. Among navigators, excellent seamans, incoming of country of Bugis-Makasar crowded also  incoming the than other countrys. One of the coming from Siantan, Young Skipper Name is Ahmad often to and from to Matan. Happened libel he was alleged to conduct deed of immoral with a woman. Sultan of Matan very irate, He will kill Young Skipper that. That problem is delivered to Habib Husein to decide its penalization. Decided by Habib Husein with Moslem law that Young Skipper Ahmad Free than penalization kill imposed penalization to it only commanded by Habib Husein ask apology to have an out to Allah and also bring a few money fine so that delivered to Sultan of Matan. Sultan of Matan accept decision of Habib Husein. Young Skipper Ahmad leave is and also ordered to bring by Sultan of Matan with two containing sampan all provisions of food. After reaching Confluence, Young Skipper Ahmad maltreated by one who bring because governed by Sultan of Matan. Young Skipper  Ahmad murdered brutally in Muara Kayang. That Event is known also by Habib Husein al-Qadri. Because event that's Habib Husein al-Qadri send letter to Upu Daeng Menambon in Mempawah expressing that he is ready to move to Mempawah.

Date of Habib Husein al-Qadri move from Matan to Mempawah, live in Kampong Gala Hirang at 8 Muharam 1160 H / 20 January 1747 M. After Habib Husein al-Qadri live in that place of people multitude come from various region, including from Sintang and of Sanggau, using boat named `bandung' according to typical of Ianguage term of West Borneo. Besides importance of their commerce use opportunity intentionally x'self take blessing of Habib Husein al-Qadri, a big moslem scholar, Sponsor Allah which many karamah. He respected because besides a big moslem scholar, he is clan of Prophet of Muhammad s.a.w. Brief during place country of Habib that Husein become one country which rapidly grow so that more crowded from monarchic center of Mempawah, residence of Upu Daeng Menambon / Old prince in Hill of Rama. When Upu Daeng Menambon dying, male  so called him Jamiril become foster child of Habib Husein al-Qadri. The bringing of remaining with in Gala Hirang / mempawah then lifted in the place of its old fellow in year 1166 H / 1752 M. After lifted with title of Penembahan Adiwijaya Kesuma.

Fame of name of Habib Husein al-Qadri/ Overlord of Mempawah that widespread till most of all place in South-East Asia. At one a period, one day, when Sultan of Palembang delegate Saiyid Alwi bin Muhammad bin Syihab to fetch Habib Husein al-Qadri / Overlord of Mempawah with two boat come to country of Palembang because Sultan of Palembang that thirst for will come in contact with he.. Habib Husein al-Qadri/ Overlord of Mempawah not ready to go to Palembang with reason of he have is old.

PASS AWAY

In all Saga manuscript version of Habib Husein al-Qadri, and and other history note,, [he/she] pass away at 2.00 afternoon, 2 Zulhijjah 1184 H / 19 March 1771 in age 64 year. Oral escrow of him when he will pass away that competent become Mufti Mempawah is moslem scholar coming from Patani live in Kampong Tanjung Mempawah, so called of Syeikh Ali Faqih al-Fathani bin Faqih al-Fathani.


RE-PUBLISHED BY : 
H. SY. ABUBAKAR AL QADRIE
Source Of : Spreader Islam of West Borneo, 
                  By :  Wan Mohd. Shaghir Abdullah.

Translate by : H. Sy. Abubakar Al Qadrie.





Tidak ada komentar:

Posting Komentar